Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale AFIR a pus în consultare publică ghidul pentru Submăsura 6.2. Sprijin pentru înființarea de activităţi neagricole în zonele rurale – sesiunea 2021 din cadrul PNDR – Programul Național pentru Dezvoltare Rurală
Găsiți mai jos principalele informații din ghidul consultativ cu privire la regulile de accesare și punctajul pentru obținerea finanțării nerambursabile din fonduri UE, inclusiv ce ar trebui să conțină dosarul finanțării. Regulile publicate pot suferi modificări în varianta finală a Ghidului.
La final sunt o serie de informații dedicate turismului rural, unul dintre domeniile economice eligibile.
Buget și ajutor nerambursabil:
Bugetul submăsurii 6.2. pentru 2021-2022 este de 50 milioane euro.
Ajutorul nerambursabil va fi:
Cine poate solicita ajutorul nerambursabil?
Unde se va desfasura investiția / activitatea firmei solicitante?
Microîntreprinderile şi întreprinderile mici, atât cele existente cât şi cele nou înfiinţate (start-ups) trebuie să-şi desfăşoare activitatea propusă prin proiect în spaţiul rural
În ce sectoare economice se poate investi?
Câteva exemple de sectoare/ proiecte eligibile:
Punctajul proiectului UN ASPECT CRUCIAL ÎN PREGĂTIREA PROIECTULUI și se estimează / calculează în baza următoarelor principii şi criterii de selecţie:
Nr. crt. | Principii şi criterii de selecție | Punctaj |
1. | Principiul diversificării activității agricole a fermierilor / membrilor gospodăriei agricole către activități non agricole | 5 p |
1.1. Proiecte care sunt inițiate de un fermier (persoană neautorizată)/membru al gospodăriei agricole/ întreprindere existentă (cel puțin PFA) care a activat în agricultură minimum 12 luni până la data depunerii cererii de finanțare* (fapt verificat în baza de date APIA/Registrul ANSVSA/ Registrul Agricol/ documente financiar contabile).
* în UAT-ul în care va realiza proiectul sau în UAT-uri limitrofe acesteia. |
5 p | |
2. | Principiul prioritizării activităților de producție | Max. 15 p |
2.1. Proiecte ce vizează activități de producție în conformitate cu Anexa 7, activități care la nivel național înregistrează o balanță negativă
2.2. Alte activități de producție |
15 p
10 p |
|
3. | Principiul prioritizării serviciilor medicale (inclusiv stomatologice și sanitar – veterinare); | 20 p
|
3.1 Proiecte care vizează servicii din sectorul medical (inclusiv stomatologice și sanitar – veterinare) | 20 p | |
4. | Principiul prioritizării planurilor de afaceri care au ca obiectiv utilizarea mijloacelor de digitalizare pentru eficientizarea activității | Max. 15 p
|
4.1 Criteriul prioritizării proiectelor care integrează mijloace de digitalizare în activitatea din planul de afaceri | 15 p | |
4.2 Criteriul prioritizării proiectelor care propun spre finanțare activități de ”servicii în tehnologia informației, servicii informatice și servicii de editare software, conform prioritizarii din Anexa 7 | 10 p | |
5. | Principiul prioritizării planurilor de afaceri care vizează acțiuni de protecția mediului | Max. 10 p
|
5.1 Criteriul prioritizării planurilor de afaceri care își propun cel puțin un obiectiv specific care vizează protecția mediului
5.2 Criteriul prioritizării planurilor de afaceri care propun spre finantare activitati care vizează protectia mediului (ex reciclare, fabricare peleți), conform prioritizarii din Anexa 7 |
10 p
5 p |
|
6. | Principiul stimulării activităților turistice (cu excepția înființării hotelurilor, pensiunilor și agropensiunilor) și/ sau de agrement și/ sau unități de alimentație publică în zonele cu potențial turistic ridicat | Max. 25 p
|
6.1. Proiecte ce vizează investiţii în activități de agrement și/sau unități de alimentație publică, în zonele cu potențial turistic ridicat
Punctajul acordat acestui criteriu se calculează în funcție de amplasamentul investitiei (comuna), în localități cu concentrare foarte mare de resurse și în localități cu concentrare mare de resurse. – în cazul UAT-urilor cu Concentrare mare de resurse turistice (Cmrt) punctajul va fi de max. 15 puncte: · Pentru UAT-urile cu resurse naturale şi antropice mari – 15 pct · Pentru UAT-urile cu resurse naturale sau antropice mari – 10 pct – în cazul UAT-urilor cu Concentrare foarte mare de resurse turistice (Cfmrt) punctajul va fi de max. 25 puncte. · Pentru UAT-urile cu resurse naturale şi antropice foarte mari – 25 pct · Pentru UAT-urile cu resurse naturale sau antropice foarte mari – 20 pct |
25 p | |
6.2 Proiecte ce vizează investiţii în activități turistice (cu excepția înființării hotelurilor, pensiunilor și agropensiunilor), în zonele cu potențial turistic ridicat
Punctajul acordat acestui criteriu se calculează în funcție de amplasamentul investitiei (comuna), în localități cu concentrare foarte mare de resurse și în localități cu concentrare mare de resurse. – în cazul UAT-urilor cu Concentrare mare de resurse turistice (Cmrt) punctajul va fi de max. 10 puncte. · Pentru UAT-urile cu resurse naturale şi antropice mari – 10 pct · Pentru UAT-urile cu resurse naturale sau antropice mari – 7 pct – în cazul UAT-urilor cu Concentrare foarte mare de resurse turistice (Cfmrt) punctajul va fi de max. 15 puncte. · Pentru UAT-urile cu resurse naturale şi antropice foarte mari – 15 pct Pentru UAT-urile cu resurse naturale sau antropice foarte mari – 12 |
15 p | |
7. | Principiul accesului la finanțare, în sensul prioritizării solicitanților care nu au beneficiat de finanțare în perioada de programare 2014 – 2020 prin PNDR (sM 6.2, 6.4 și măsură similară din 19.2); | 10 p |
7.1. Solicitanții care nu au beneficiat de finanțare în perioada de programare 2014 – 2020 prin PNDR (sM 6.2, 6.4 și măsură similară din 19.2) | 10 p | |
TOTAL | 100 p |
Punctaj minim – 15 puncte
Important – estimarea punctajului proiectului (pre-scoring)
Ce cheltuieli se pot face în cadrul proiectelor finanțate cu fonduri UE?
Cheltuieli ne-eligibile (exemple importante)
Sunt acceptate pentru finanțare următoarele tipuri de mijloace de transport:
Conținutul Dosarului de finanțare care se depune în vederea obținerii finanțării:
Plan de afaceri.
Copii bilanț 2020 si 2019 (rezultat operational pozitiv) sau Declaratie inactivitate
Pentru persoane fizice autorizate, intreprinderi familiale și întreprinderi individuale
Declaraţie unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice din care să rezulte veniturile realizate din România în anul precedent depunerii proiectului, înregistrată la Administraţia Financiară și în care rezultatul brut obținut în anul precedent depunerii proiectului să fie pozitiv (inclusiv 0) sau
Declaraţia de inactivitate înregistrată la Administraţia Financiară, în cazul solicitantilor înregistrați în anii anteriori și care nu au desfăşurat o activitate.
Atenție! În cazul în care solicitantul este înființat în anul depunerii Cererii de finanțare, nu este cazul depunerii nici unuia din documentele mai sus menționate.
Documente terenuri/clădiri
Pentru situaţia în care terenul urmează să fie achiziţionat ulterior semnării Contractului de Finanţare documentele de proprietate vor fi prezentate la a doua tranşă de plată.
Pentru proiectele care presupun realizarea de lucrări de construcție sau achiziția de utilaje/ echipamente cu montaj, se va prezenta înscrisul care să certifice, după caz:
a) Dreptul de proprietate privată
Actele doveditoare ale dreptului de proprietate privată
b) Dreptul de concesiune – Contract de concesiune, încheiat în conformitate cu legislaţia în vigoare, care acoperă o perioadă de cel puțin 10 ani începând cu anul depunerii cererii de finanţare
c) Dreptul de superficie – contract de superficie care acoperă o perioadă de cel puțin 10 ani începând cu anul depunerii Cererii de Finanţare
NU se acceptă la depunerea Cererii de finanţare Extras de carte funciară pentru informare cu menţiunea “imobil înregistrat în planul cadastral fără localizare certă datorită lipsei planului parcelar”.
Pentru proiectele care propun doar dotari se vor prezenta înscrisuri valabile pentru o perioadă de cel puțin 8 ani începând cu anul depunerii cererii de finanţare:
a) dreptul de proprietate privată,
b) dreptul de concesiune,
c) dreptul de superficie,
d) dreptul de uzufruct;
e) dreptul de folosinţă cu titlu gratuit;
f) împrumutul de folosință (comodat);
g) dreptul de închiriere/ locațiune.
În situaţia în care imobilul pe care se execută investiţia nu este liber de sarcini (ipotecat pentru un credit) se va depune acordul creditorului privind execuţia investiţiei şi graficul de rambursare a creditului.
Extras din Registrul agricol pentru dovedirea calităţii de membru al gospodăriei agricole care desfășoară activitate agricolă pe suprafețe de teren mai mici de 0,3 ha.
Pentru întreprinderile care au autorizat/ autorizate codul/ codurile CAEN propus/ propuse prin proiect se solicită obligatoriu o Declarație întocmită și asumată prin semnatură de un expert contabil, din care sa reiasă faptul că întreprinderea nu a desfășurat niciodată activitatea/ activitățile pentru care a solicitat finanțare si/ sau din care să rezulte că veniturile din activitățile agricole reprezintă cel puțin 50% din veniturile de exploatare ale solicitantului.
Copia actului de identitate pentru reprezentantul legal de proiect (asociat unic/ asociat majoritar/ administrator/ PFA, titular II, membru IF).
Documente care atestă forma de organizare a solicitantului (dacă e cazul):
Declaraţia privind încadrarea în categoria micro-intreprinderilor/ întreprinderilor mici (Anexa 6.1 din Ghidul solicitantului). Aceasta trebuie să fie semnată de persoana autorizată să reprezinte întreprinderea.
Declaraţie pe propria răspundere a solicitantului privind respectarea regulii de cumul a ajutoarelor de minimis (Anexa 6.2 din Ghidul solicitantului).
Declaraţie pe propria răspundere a solicitantului cu privire la neîncadrarea în categoria „firma în dificultate”, semnată de persoana autorizată să reprezinte întreprinderea, conform legii (pentru societatile cu mai mult de doi ani fiscali vechime).
Declaraţie pe propria răspundere a solicitantului ca nu a beneficiat de servicii de consiliere prin Măsura 02 (Anexa 6.4 din Ghidul solicitantului)
Declarație expert contabil din care să reiasă că în anul precedent depunerii Cererii de Finanțare solicitantul a obținut venituri de exploatare, veniturile din activitățile agricole reprezentând cel puțin 50% din acestea (dacă este cazul).
Certificat de urbanism/ Autorizaţie de construire, dacă este cazul, de actul de transfer a dreptului şi obligaţiilor ce decurg din Certificatul de urbanism şi o copie a adresei de înştiinţare. În cazul în care prin Certificatul de urbanism regimul tehnic al terenului impune întocmirea unei documentaţii de urbanism P.U.D. sau .PU.Z., acestea trebuie să fie aprobate la data depunerii Cererii de finanţare şi vor fi adăugate în câmpul ‘„Alte documente”
Declarație pe propria răspundere că nici solicitantul şi nici un alt membru al gospodăriei nu a mai solicitat în aceeași sesiune/ beneficiat de sprijin financiar nerambursabil forfetar pe SM 6.2.
Declarație privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Aviz specific privind amplasamentul şi funcţionarea obiectivului eliberat de Direcția Autorizare în Turism din cadrul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pentru construcţia structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare sau restaurante
Declarație prin care reprezentantul legal al beneficiarului își exprimă consimțământul ca AFIR să solicite instituțiilor abilitate conform legii (IGPR și ANAF), extrasul de pe cazierul judiciar, respectiv certificatul de atestare fiscală, cazier fiscal (În situaţii excepţionale notificate de AFIR (certificatele în cauză nu pot fi obţinute de AFIR), cazierul judiciar/ certificatul de atestare fiscală/cazierul fiscal, vor fi solicitate beneficiarului).
Alte documente (după caz)
Informații importante pentru firmele care solicită fonduri nerambursabile pentru turism rural:
Definiții utile:
Bungalow – structură de primire turistică de capacitate redusă, realizată de regulă din lemn sau din alte materiale similare. În zonele cu umiditate ridicată (munte, mare) acesta poate fi construit şi din zidărie. Este amplasat în perimetrul campingurilor.
Camping – strutură de primire turistică destinată să asigure cazarea turiștilor în corturi sau rulote, astfel amenajate încât să permită acestora să parcheze mijloacele de transport, să își pregătească masa și să beneficieze de celelalte servicii specifice acestui tip de unitate.
Căsuţă tip camping este un spaţiu de cazare de dimensiuni reduse (maximum 4 locuri), realizat din lemn sau alte materiale similare, compusă, de regulă, dintr-o cameră şi un mic antreu sau terasă şi uneori dotată şi cu grup sanitar propriu.
Sursă foto: https://gastro-local-familia-neagoe.business.site